Σελίδες

Σάββατο, 11 Αυγούστου 2012

Performance Group

To 1967 o Scechner ιδρύει τo Performance Group. Η πορεία αυτού του group περνάει από τρεις φάσεις: την πρώτη φάση (1967-70), η οποία ήταν και η πιο διάσημη εξαιτίας της παράστασης του Dionysus in '69. Άλλη παράσταση αυτής της περιόδου είναι η Macbeth (1969), βασισμένη στο έργο του Shakespeare, η οποία δεν είχε την ίδια επιτυχία με την πρώτη παράταση του group. Η δεύτερη φάση (1970-72) δεν ήταν το ίδιο έντονη με την πρώτη. Σημαντική παράσταση αυτής της περιόδου είναι η Commune (1970), μια παράσταση επινοημένου κειμένου από τον Schechner και το group. Στην τρίτη περίοδο (1972-80) το group απαρτίζονταν από παλιά και νέα μέλη. Παραστάσεις της περιόδου αυτής είναι To δόντι του εγκλήματος (1972) του Sam Shepard, Μάνα Κουράγθι (1975) του Brecht, Marilyn Project (1975) του David Gaard, Οιδίποδας (1977) του Seneca, Cops (1978) του Terry Curtis Fox, The Survivor and the Translator (1978) μια παράσταση του Leeny Sack; Το Μπαλκόνι (1979) του Jean Genet. 


Το αποτέλεσμα της δουλειάς του Performance Group ήταν προϊόν της σχέσης του μανιφέστου, της παράστασης και της θεωρίας, χαρακτηριστική πολλών θεάτρων της avant garde του 20ου αιώνα. Στην βάση αυτής της σχέσης βρίσκονται οι θεωρίες του environmental theater, του group theater, του τελετουργικού θεάτρου και της διαπολιτισμικής παράστασης.

Με την ίδρυση του Performance Group το 1967, δίνεται η ευκαιρία στον Schechner να μεταφέρει στην σκηνή το αντικείμενο τις μελέτης του. Το 1969 ανεβαίνει η ιστορική παράσταση 
Dionysus in '69 βασισμένη πάνω στις Bάκχες του Ευριπίδη. Οι θεωρείες του Schecher για τον θεατρικό χώρο διαμόρφωσαν το γκαράζ της Wooster Street, δημιουργώντας μικρούς χώρους παράστασης, που ο θεατής ήταν ελεύθερος να κυκλοφορεί ανάμεσα. Με αυτόν τον τρόπο ο κάθε θεατής μπορούσε να διαλέξει την θέση που θα έχει απέναντι στην παράσταση, την απόσταση που θα έχει από τον ηθοποιό και τους άλλους θεατές. Αυτή η ελευθερία έδινε στον θεατή την δυνατότητα μιας ευεργετικής στάσης κατά την διάρκεια του, με στόχο την εξίσωση της θέσης του θεατή με αυτήν του ηθοποιού.



Όταν οι θεατές έμπαιναν στον χώρο της παράστασης οι ηθοποιοί έκανα ζέσταμα, το πότε άρχιζε η παράσταση αφήνονταν ασαφές. Οι ηθοποιοί παράλληλα με τον ρόλο τους, κρατούσαν και το δικό τους όνομα, την δική τους ταυτότητα. Διάσημες είναι οι σκηνές από την κινηματογράφηση της παράστασης από τον Brian De Palma, όπου θεατές και ηθοποιοί φτιάχνουν με τον γυμνό χορό τους μια βακχική τελετουργία. Επιχειρώντας να θολώσει τα όρια μεταξύ κοινού και ηθοποιών, ο Schechner ήθελε να θίξει το ζήτημα των ορίων της θεατρικής παράστασης. Ο προβληματισμός του δομείται γύρω από αντιθετικά δίπολα: ηθοποιός και θεατής, ηθοποιός και ρόλος, θεατρικός χώρος και θεατρικό σκηνικό, θέατρο (εντός του θεατρικού χώρο) και κόσμος (εκτός του θεατρικού χώρου), παραστασιακό κείμενο και πραγματική ζωή των ηθοποιών, μίμηση και δράση, πρόβα και παράσταση, ατομικότητα και συλλογικότητα, θέατρο ως κοινωνικό γεγονός (κοινωνικό θέατρο) και θέατρο ως καλλιτεχνικό γεγονός (αισθητικό γεγονός). 

Μια από τις αρχικές επιδιώξεις του Schechner όσο αφορά την δημιουργία του Perfomance Group ήταν η σύσταση μιας θεατρικής ομάδας, της οποίας τα μέλη, μέσω της συνεχούς επαφής, θα κατακτούσαν ένα επίπεδο κοινού σώματος κατά την διάρκεια της παράσταση. Η διαδικασία των προβών για την παράσταση του Dionysus '69 ήταν μια πορεία σωματικής και βαθιάς ψυχολογικής γνωριμίας για τα μέλη του group. Ο Schechner περιγράφει την διαδικασία της πρόβας:

“Η πηγή αυτής της δουλειά ήταν η εξερεύνηση/έρευνα/διερεύνηση. Και η έρευνα όπως την αντιλαμβανόμασταν τότε, σήμαινε ανταλλαγή. Ανταλλάσσαμε αγγίγματα, τόπους, ιδέες, ανησυχίες, λόγια, χειρονομίες, εχθρότητα, οργή, μυρωδιές, ματιές, ήχους και αγάπη.”

Το environmental theater, όπως και η θεωρεία του group theater έχουν άμεση σχέση με την τελετουργία. Το αισθητικό θέατρο, το άρτιο αλλά απόμακρο καλλιτεχνικό γεγονός, έπαυε να υπάρχει και την θέση του έπαιρνε ένα θέατρο τελετουργίας. Η συμμετοχή όλων στο γεγονός σκόπευε στην δημιουργία μιας συλλογικότητας, μίας κοινωνίας. 


Από το 1975, το Performance Group μοιράζονταν το Performance Garage της 33 Wooster Street με ένα νέο σχήμα, το οποίο ουσιαστικά γεννήθηκε από μερικά μέλη του Performance Group, το Wooster Group. Μετά το 1980 η Elizabeth LeCompte μαζί με τον Spalding Gray, και οι δύο του Performance Group και συνεργάτες του Schechner, συνέχισαν να κρατούν ζωντανό το χώρο του Perforance Garage, μετά τον τερματισμό της λειτουργίας του Performance Group. Ιδρυτικά μέλη του Wooster Group ήταν ο Jim Clayburgh, o Willem Dafoe, o Spaldinh Gray, η Kate Valk και ο Ron Vawter. Εκτός από τον Schechner που συνεργάστηκε ως σκηνοθέτης με το Wooster Group, ανάμεσα στην λίστα των καλλιτεχνών που έχουν δουλέψει στο Wooster Group είναι ο John Collins, η Frances McDormand, ο Steve Buscemi, o Richard Kimmel, ο Casey Spooner κ.α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου